Kedvenc olvasmányom pályázat

(2020. október - 2021. január)

1. Kiállítás megnyitó:

Kedves Kollégák és Tanulók!

kiallitas 2021Farkas Zsófia 3.a osztályos tanuló szavalatát hallottuk, köszönjük. Sok szeretettel köszöntelek Benneteket a mai kiállítás megnyitón. Az ősszel kiírt „Kedvenc olvasmányom” című pályázatra beérkezett művekből állt össze a kiállítás, a tanulók az elolvasottak alapján készítettek rajzokat, térbeli alkotásokat. Összesen 56 diák adott be valamilyen munkát, ami első alkalommal szép eredmény. Az 1.b, a 2.a, 3.a, 4.b és az 5.a osztályból érkeztek be a pályázatok. Külön kiemelem, hogy a felhívásunk után a 4.b osztályból minden tanuló elolvasott egy mesét vagy regényt és az olvasmányélményeket tükrözik a rajzok és a lapbookok, köszönet az osztályfőnöknek.

Egy kisgyermeknek több időbe telik az olvasás és a megértett tartalom lerajzolása, ezért köszönöm a felkészítő kollégák, osztályfőnökök, napközis nevelők és magyar szakos tanár munkáját. Az ő ösztönzésük nélkül ezen munkák nem születtek volna meg. Kérem, hogy ezután is olvassanak, olvastassanak minél többet, szívesen ajánlok könyveket.

A mai világban igaz, nem trendi az olvasás, ezért is öröm, hogy ennyien vették a fáradságot és megmutatták, hogyan ábrázolják az olvasottakat. A különböző felmérések alapján egyértelműen látszik, hogy a felnőttek közt is kevesebben olvasnak, mint akár 15-20 éve, bár szülőként ők mutatják a példát. Pedig a jó olvasási készség a tanulás, a későbbi középiskolai, felsőoktatási eredményesség és a munkahelyi teljesítmény alapját jelenti. Hiszen ha lassan olvasunk, betűzni kell a szavakat, nyilván nem lesz megfelelő az olvasott szöveg értése sem. Ezen készség pedig nélkülözhetetlen az életben.

Gyakori kifogás, hogy nem érek rá, nincs időm olvasni. De igen! Egy vers elolvasása csak 2-5 perc, ha a rövidebbekre gondolok. S irodalmi értéke igen magas, ha nagy költőinktől választunk - Weöres Sándor, Kányádi Sándor, Arany János, Ady Endre, Tóth Árpád - , a sor hosszan folytatható. Feltehetjük a kérdést, vajon miért jó olvasni? Válaszként Csukás István sorait szeretném idézni:

„Nagyobb csodát nem tudok elképzelni, mint hogy a fehér papíron a fekete betűk megelevenednek. Megindul a fejében a képzeletmozi. Az olvasás a legfontosabb.”

Erre jó példa Weöres Sándor verse, szinte látjuk magunk előtt a benne szereplő
medvét:
Weöres Sándor: A medve töprengése

„Jön a tavasz, megy a tél,
Barna medve üldögél:
- Kibújás vagy bebújás?
Ez a gondom óriás!

Ha kibújok, vacogok,
Ha bebújok, hortyogok:
Ha kibújok, jót eszem,
Ha bebújok, éhezem.

Barlangból kinézzek-e?
Fák közt szétfürkésszek-e?
Lesz-e málna, odu-méz?
Ez a kérdés de nehéz! ”

Most pedig következik az eredmény kihirdetése és a díjak kiosztása. Felkérem Hellnerné Nádor Ildikó igazgató asszonyt az oklevelek és ajándékok átadására.

2. Díjátadó

„Kedvenc olvasmányom” pályázat 2021. évi díjazottak

„Jól csak a szívével lát az ember” /Antoine de Saint-Exupéry/

1.évfolyam: 1. helyezett: Szatmári Abigél (1.b)
dicséretben részesült: Tőzsér Júlia (1.b)

2. évfolyam: 1. helyezett: Szilágyi Lara Eszter (2.a)

3. évfolyam: 1. helyezett: Sárenczky Léna (3.a)
dicséretben részesült: Benkő Nóra és Szatmári Maja (3.a)

4. évfolyam: 1. helyezett: Korvin Márk (4.b)
dicséretben részesült: Zarnóczky Liza és Hidvégi Barnabás (4.b)
A 4. b osztály minden tanulója részt vett a pályázaton, ezért az osztály is külön emléklapot kapott.

5. évfolyam: dicséretben részesült: Körtvély Réka, Németh Kinga és Szécsényi-Nagy Borbála (5.a)

Nagyon köszönöm a felkészítő tanárok, Bőgér Magdolna, Orszáczky Ildikó, Sipos Katalin, Albertné Rácz Gyöngyi és Balogh László segítő munkáját, nélkülük a kiállítás nem jöhetett volna létre.

Köszönet a zsűrizésben kapott segítségért Szalma Ágnesnek, a kiállítás szervezési feladataiban nyújtott tevékeny részvételért Kádárné László Ibolya gazdasági referensnek.

További szép - olvasmányok által szerzett - élményeket kívánok és a következő
tanévben remélem, sokkal több pályázó küldi be alkotását.

Némethné Hajdu Márta
könyvtárostanár